Norsk skumglass skal stoppe fly på Mayotte - Ingeniørens Innkjøpsbok

Norsk skumglass skal stoppe fly på Mayotte

Illustrasjon artikkel

Innovasjonen greenEMAS er basert på spesiallaget skumglass - og i november ruller Runway Safe ut sin sikkerhetsløsning på nok en rullebane.

- Skumglasset fra Skjåk er på plass, bekrefter Johan Länsberg i Runway Safe.

Han har vært i stillingen som direktør for selskapet siden april i år, og har klare tanker om videre vekst for deres miljøvennlige innovasjon: GreenEMAS, laget av resirkulert glass fra Norge.

EMAS (Engineered Materials Arresting Systems) er et kjent begrep innen luftfart. Enkelt forklart så er det en sikkerhetsløsning laget for å bremse ned eller stoppe fly, på de lufthavnene som ikke har tilstrekkelig plass i sikkerhetssonen i rullebaneenden.

Konseptet er at enden av rullebanen ligger på et porøst materiale som er designet for å kollapse og bremse ned flyene.

Runway Safe ble etablert i 2014 og fikk sitt fotfeste i det globale markedet med installasjoner på to flyplasser i Chicago samme år. Etter det har løsningen blitt tatt i bruk på rullebaner i Zürich og på den franske øya Réunion i det indiske hav.

I november er deres løsning på plass på nok en flyplass: På flystripen på øya Mayotte utenfor Madagaskar.

Tidligere var det kun lettbetong som ble benyttet i EMAS - før Runway Safe kom med greenEMAS: Et miljøvennlig alternativ til den eksisterende løsningen.

Glasopor har utviklet idéen til produktet, som Runway Safe siden har kommersialisert.

 

Les mer