Med smarte grep åpnet denne tunnelen tre måneder før tiden - Ingeniørens Innkjøpsbok

Med smarte grep åpnet denne tunnelen tre måneder før tiden

Illustrasjon artikkel

En vanlig oppfatning er at store infrastrukturprosjekter ofte blir forsinket. Men nye E16 gjennom Kvamskleiva i Valdres åpnet fredag 18. november, faktisk hele tre måneder før tiden.

«Ras- og ulykkesveien» utbedret

I november 2020 startet Hæhre Entreprenør å bygge en ny 5,4 km lang vei, og 1,8 km lange Hugaviktunnelen på E16 gjennom Kvamskleiva i Valdres, på oppdrag fra Statens Vegvesen. Når vi møter Jan Lima, prosjektleder i Hæhre Entreprenør tidligere denne måneden er prosjektet mer eller mindre ferdigstilt.

 

– Nå er sikkerhetsgodkjenningen på plass og planlagt vegåpning er 18. november. Vi er veldig fornøyde med at det blir vegåpning i god tid før vintersesongen 22/23.

Lima forteller at E16 gjennom Kvamskleiva tidligere har vært kjent som en trang, svingete og farlig vei. Den har av mange fått tilnavnet «ras- og ulykkesveien». Strekningen skulle i utgangspunktet være ferdig til februar 2023, men nå blir det altså åpning før vinteren slår inn for fullt.

– Dette har vært et utfordrende rassikringsprosjekt med bratte fjell, og liten plass mellom fjell og den lokale innsjøen Vangsmjøsa. Byggetiden har også vært utfordrende, innrømmer han.

 

 

Hugaviktunnelen frostsikret med Glasopor

Lima forteller at de har gjort en rekke smarte grep for å effektivisere byggingen av vegstrekningen.

– Det har vært mange aktiviteter på en liten plass, spesielt på østsiden av tunnelen der det heter Hugavika. Der har vi hatt arbeid med fjellsikring, tunneldriving, portalbygging og fylling i sjø. Vi har lagt sprengstein ut i vannet for å flytte E16 bort fra ei ur, der det er rasutsatt, forklarer Lima.

 

– En av de store løsningene vi har levert var montering av en midlertidig Bailey-bro for å skille anleggstrafikk og E16-trafikk. Den var i bruk i et år for å unngå konflikt mellom trafikanter og anleggstrafikk, legger han til.
Hæhre Entreprenør valgte også å bruke Glasopor som isolasjon i grøftene i tunnelen. Siden Glasopor skumglass består av 80 prosent luft, har det utmerkede isolerende egenskaper.

Glasopor er et lettfyllingsmateriale fremstilt av 100 prosent resirkulert glassemballasje som er samlet inn fra husholdninger i hele Norge.

– Vi har god erfaring med Glasopor gjennom mange år, og det er en løsning vi bruker ofte i tunnelene som er mest frostutsatt.
I tillegg til å ha gode drenerende egenskaper, er Glasopor også frostsikker.

 

 

– De som har oppholdt seg mye i Valdres vet at det er et værskille mellom østlands- og vestlandsvær her. Frostdimensjoneringstabeller viser at det er kaldt her. Den første vinteren vår i Valdres i januar 2021 opplevde vi at utstyret vårt frøs. Når det er kaldt her blir det skikkelig kaldt, så derfor har vi isolert rørledningene i hele Hugaviktunnelen med Glasopor for å unngå at vannet fryser, forteller Lima.

 

 

Les hele saken>>