Ny Glasopor-sjef: - Vi skal vokse 50 prosent innen 2025 - Ingeniørens Innkjøpsbok

Ny Glasopor-sjef: - Vi skal vokse 50 prosent innen 2025

Illustrasjon artikkel

Vi møter den ferske Glasopor-sjefen i Fredrikstad på en av deres to fabrikker. Både her og på deres andre fabrikk i Skjåk produserer de markedets letteste og mest miljøvennlige lettfylling av resirkulert emballasjeglass fra husholdninger i hele landet.

Ny Glasopor-sjef er imponert

Truls Børresen tok over som administrerende direktør i Glasopor 1. mai i år. Selv har han lang fartstid i bransjen med over 20 års internasjonal ledererfaring. Han kommer direkte fra rollen som salgs- og markedsføringsdirektør i Leca Norge.

- Hittil har det bare vært positive overraskelser siden jeg startet i Glasopor. Vi selger alt vi klarer å produsere, og har allerede fått en god start på salget i 2023. Produksjonen går for fullt, og fabrikkene har oppetider som jeg ikke har sett maken til, forteller Børresen, mens han viser fram deler av produksjonen på fabrikken deres i Fredrikstad.

På 20 år har skumglassprodusenten vært igjennom et skikkelig industrieventyr, og vokst fra en liten beskjeden bedrift i Skjåk i Gudbrandsdalen, til i fjor å omsette for 129 millioner kroner. I Norge er Glasopor i dag en markedsledende produsent av miljøvennlig lettfylling.

LES OGSÅ: Sparer tid og miljø med Glasopor

 

Skal vokse 50 prosent innen 2025

 

Glasopor er et ekte norsk industrieventyr, og ifølge Børresen er eventyret langt fra over. Han har allerede satt noen hårete mål for selskapet som de styrer etter.

- Våre ambisjoner er ganske så enkle: Oppnå nullutslipp, vokse 50 prosent innen 2025, og samtidig forbedre økonomisk lønnsomhet.

Den finske skumglassprodusenten Foamit Group kjøpte opp Glasopor i 2021. Det åpner også for en del vekstmuligheter.

- Foamit Group skal være den største aktøren i Europa på skumglass, og planlegger for betydelig vekst. Vi har også mål om å utvikle nye løsninger og produkter som vil komme i den perioden.

- Foamit Group er i dag representert i Norge, Sverige og Finland, og vi har planer om å både utvikle samarbeidet og styrke markedsandelene der. Vi ser også på vekstmuligheter utenfor disse landene. Foamit er den største grupperingen innen segmentet, og skal bli vesentlig større. Glasopor vil ha rolle i dette, både nasjonalt og internasjonalt, fortsetter Børresen.

LES OGSÅ: Verdiskaperne som gir glass nytt liv

 

Les hele saken her>>