Glasopor gir stabilitet og miljøfordeler til ny rasutsatt fylkesvei - Ingeniørens Innkjøpsbok

Glasopor gir stabilitet og miljøfordeler til ny rasutsatt fylkesvei

Illustrasjon artikkel

I Indre Fosen i Trøndelag er arbeidet med å bygge ny Fylkesvei 717 mellom Sund og Bradden godt i gang.

Dette er siste prosjekt i Fosenveiene, som består av oppgradering og nybygging av totalt 280 km veg fordelt på 18 delprosjekter i tre «pakker».

– Her kommer det cirka 6,5 kilometer med ny vei som skal erstatte gammel og trafikkfarlig vei. Spaden ble satt i jorda i sommer i år. Og vi skal fortsette å bygge fram til rundt sommeren 2023, forteller Håvard Ellingsen i Trøndelag Fylkeskommune. Han er byggeleder på Fv 717 Sund-Bradden.

 

Vi møter Ellingsen på hans prosjektkontor på en nedlagt bensinstasjon. Derfra tar han oss med et par hundre meter lenger bort til der veiarbeidet pågår.

Store geotekniske utfordringer med kvikkleire

På veien bort til anleggsplassen forteller Ellingsen at de jobber tett med geoteknikere. Årsaken er at det bygges over store kvikkleireområder, rett i nærheten av det velkjente Rissaraset. Rissaraset var det største kvikkleireskredet som rammet Norge på 1900-tallet. En person omkom og over 20 hus og gårdsbruk ble tatt av raset.

– Alt arbeid utføres etter geoteknikernes beskrivelse, og det er viktig å få maskinføreren til å forstå problematikken, konstaterer han.

På grunn av utfordringene med kvikkleire ved Fv 717 Sund-Bradden er de nødt til å benytte seg av kompensert fundamentering for å minimere risiko for overbelastning av grunnen.

– For å unngå setninger må vekten av det som graves ut minst være lik vekten av det som tilføres, forklarer prosjektleder Vebjørn Karlsaune fra hovedentreprenøren Johs. J. Syltern AS.

 

Les mer>>

 

Se video>>