HISTORISK SATSING PÅ INNOVASJON OG BÆREKRAFT - Ingeniørens Innkjøpsbok

HISTORISK SATSING PÅ INNOVASJON OG BÆREKRAFT

Illustrasjon artikkel

En storstilt rebranding av Pipelife Norge staker ut en historisk satsing på innovasjon og bærekraft. Selskapet lanserer allerede neste år fossilfrie rør basert på avfall fra skogindustrien. Målet er å være klimanøytral i 2050.

Bedriften har siden starten i 1969 vært et industrieventyr basert på norsk industriproduksjon. Til sammen har Pipelife nå 250 ansatte fordelt på de tre lokasjonene Surnadal, Stathelle og Ringebu. 90 prosent av alle leveranser her i landet er produsert i rørprodusentens norske fabrikker.

Fornyer selskapet
Selskapet fornyer nå logoen og det visuelle uttrykket i en storstilt rebranding av selskapet. Målet er å befeste sin posisjon i markedet basert på bærekraft, innovasjon, samarbeid og nærhet. De ansatte har stemt frem hvilke av FNs bærekraftsmål bedriften skal satse på, og den nye strategien er forankret fra grasrota og helt opp til konsernledelsen.

Lanserer fossilfrie rør
Ifølge selskapets nye strategi skal Pipelife være klimanøytral i 2050. Selskapet har i flere år jobbet med fossilfrie alternativer og har det siste året hatt et prøveprosjekt i Sverige for å fremstille rør basert på avfall fra skogindustrien. Prosjektet har vært svært vellykket, og det er forventet at selskapet lanserer fossilfrie rør og lavfossilrør allerede i første kvartal i 2021.
– Dette er en stor milepæl i vår satsing på innovasjon og bærekraft, sier administrerende direktør i Pipelife Norge, Sigmund Aandstad.

Vil bruke mer resirkulert plast
Samtidig jobber selskapet med å endre internasjonale standarder for å muliggjøre bruk av mer resirkulert plast i sin rørproduksjon. Pipelife bruker allerede en god del resirkulert plast, men ønsker å øke bruken dramatisk i årene fremover.
– Vi ønsker å bruke mye mer resirkulert materiale inn i vår produksjon. For å kunne bruke mer, må kvaliteten på resirkulert plast bli bedre. Her skjer det en positiv utvikling, blant annet innen materialer basert på kjemisk resirkulert plastavfall. I tillegg må internasjonale standarder endres for å tillate mer bruk av resirkulert i produksjonen, uten at det går på bekostning av kvalitet og levetid på produktet. Her ser vi også positive tendenser. Sirkulærøkonomi har høy prioritet og vil gi oss økt konkurransekraft fremover, sier Aandstad.

 

 

Les hele saken her>>