Minimal fordamping og mindre skadelig miljøpåvirkning med ny bensinkanne fra STIHL - Ingeniørens Innkjøpsbok

Minimal fordamping og mindre skadelig miljøpåvirkning med ny bensinkanne fra STIHL

Illustrasjon artikkel

STIHL lanserer nå en splitter ny fem liters drivstoffkanne som i stor grad reduserer fordampingen av drivstoffet og som heller ikke eser opp under lagring. Kannen er betydelig mindre miljøskadelig enn eksisterende modeller på markedet.

STIHL lanserer en fem liters drivstoffkanne som minimerer fordamping. En oransje kanne for 2-taktsmotorer og en grå kanne for 4-taktsmotorer. Foto: STIHL.

 

Gjennom samarbeidet med Titab Pac kan STIHL nå tilby en drivstoffkanne som har en rekke fordeler sammenlignet med tradisjonelle plastbeholdere. Ved å bruke en ny type plast i alkylat og en flerlags-teknologi, er det laget en vegg som minimerer fordamping og at kannen svulmer eller endrer form i forbindelse med lagring. Med den nye løsningen er det et enormt potensial for å radikalt redusere utslippene i de nordiske landene.


Langtidsforsøk utført av fyllingsselskapet Titab Pac viser at en tradisjonell plastbeholder avgir og slipper ut 8 ml drivstoff pr uke. En bensinkanne er i gjennomsnitt ca 6 måneder på lager før salg. Dette betyr at 2 dl eller ca 4% forsvinner rett ut i lufta.
- Våre beregninger viser at ca 3 millioner liter drivstoff fordamper i Norden hvert år utelukkende fra
5 liters kanner, sier Anton Wicksell på Titab Pac.

Titab Pac har de siste to årene jobbet med å utvikle den nye og tette beholderen av alkylat. STIHL er dermed den første som introduserer en kanne på det nordiske markedet som gir en mye mindre belastning på vårt felles miljø.

- Med denne beholderen bidrar vi til å redusere utslippene og skåne miljøet.
Nå kan vi garantere at så å si alt drivstoffet blir i beholderen selv om den er lagret lenge før den tas i bruk. Vi er overbevist om at beholderen vil vekke stor interesse hos miljøbevisste sluttkunder og våre forhandlere, sier salgssjef Bjørn Sønsteby i STIHL Norge.

STIHL har solgt kanner med drivstoff i 15 år. Det interessante er at også et slikt standardprodukt kan utvikles. I tillegg til miljøgevinsten blir den nye beholderen lettere å håndtere, pakke og lagre ettersom den heller ikke eser ut, noe som er vanlig i varmere vær. Nå venter flere tester. De utføres av Titab Pac, men også av akkrediterte laboratorier. Det siste nye er tester av kanner som lagres i opptil et helt år.

Den nye kannene vil være tilgjengelig på det norske markedet fra januar 2019.

 

Sjekk www.stihl.no